26 januari 2014 - Reisverslag uit Buriram, Thailand van Roel Veer - WaarBenJij.nu 26 januari 2014 - Reisverslag uit Buriram, Thailand van Roel Veer - WaarBenJij.nu

26 januari 2014

Door: Roel

Blijf op de hoogte en volg Roel

26 Januari 2014 | Thailand, Buriram

Vandaag zondag is Wendy jarig en heb ik haar eerst een felicitatie gestuurd.Vond zij leuk.
Ook vandaag een berichtje doorgestuurd door Marja dat Alice Besseling op 69 jarige leeftijd plots is overleden ,een heftige schrik.Een goede vriendin en medeoprichtster van Changé.
Vreugde en verdriet ,vlak naast elkaar.Zie je maar weer.
Er was een lieve reactie van

Onze dag was wat kater opstaan,hard nodig.Mie de neef van Wan stond om half elf klaar om ons te rijden naar de familie van Wan die wij dus hebben ontmoet vandaag.
Letterlijk het achterland in om bij de boerderij te kunnen komen.
Wat een verrassing,natuurlijk had de familie zich verzameld om ons te ontmoeten en LaWan na lange tijd weer te zien.Erg leuk ook om met de vader van Wan kennis te maken.Men leeft hier eigenlijk altijd buiten,,zo ook hier .Voor ons dus een ervaring met het dagelijkse leven van de Thai.
Na de kennismaking liet Wan ons de verderop gelegen boerderij met de dieren zien zoals één geweldige stier met aardig wat dames om zich heen plus de nodige jongen op een natuurlijke manier ontstaan dus geen KI.mooi leven voor zo'n man.
De beesten staan in een soort corral en worden los gelaten door Wan's. pa voor beweging en zwemmen in een poel.Verder nog de kippen met kiekens en in korfen worden de hanen gehouden ,vechthanen en die zijn mooi.
Verder liet Wan ons allerlei vruchtbomen zien ,voor ons meestal onbekend.Heel biezonder was een boom met mierennesten.deze mieren vouwen de bladeren om een gesloten nest te maken,daar eieren leggen die worden gegeten door de Thai,een lekkernij .
Alles is functioneel hier en goed doordacht allemaal en dicht bij de natuur.bijvoorbeeld van de kapokboom op eigen land,oogst je de kapok en maak er je bed van.Wans Pa heeft dat gedaan,.houd dan siësta bij de boerderij en hoeft dan niet naar zijn woonplek verderop.Verder nog een rondleiding over derubberplantages en de suikerriet plantages van Wan.Alles beheerd door een zus en haar Pa.Verder nog kennis gemaakt met de vader van Mie die een redelijk hoge functionaris is in hun dorp,soort van dorpsoudste.Deze zijn belangrijk voor de ontwikkeling van het platteland.
smiddags zijn wij de locale markt opgegaan en data een ervaring!!!zie de foto's en krijg een gevoel daarbij.Één kraam was met gevuld met krekels,maden,sprinkhanen ,kevers ,kikkers,allemaal gefrituurd en kennelijk erg lekker want het liep goed.Kippen met de kop er nog aan.Vissen die nog leefden werden ontdaan van vinnen enz.om te laten zien hoe vers ze waren.Je begrijpt ,voor ons een heel aparte belevenis.
Ook nog gezien,waterbuffalos,grazend en zwemmend onder toezicht van een hoedster.Helemaal te gek allemaal wat wij mee maken hier.
Om af te sluiten nog een heerlijke Thaise maaltijd genoten lekker in de buitenlucht.Nu dus mijn verhaal waar Peter de foto's bij verzameld.
Voor nu genoeg,tot morgen maar weer.

• 26 Januari 2014 - 15:44

Irene:

Wat een ervaringen allemaal, super leuk. Ook leuk om te horen waar Wan vandaan komt en haar achtergrond. Moet voor Wan ook een cultuur schock zijn geweest om naar Nederland te komen. Ben benieuwd hoe zij alles nu ervaart.

• 27 Januari 2014 - 13:18

Marja:

Hoi Roel, Peter en Lawan,
    Wat een belevenissen! Kan me helemaal inleven in jullie ervaringen vooral omdat ik soortgelijks ook heb meegemaakt. Voordeel voor jullie dat Lawan de taal spreekt!

Wat vond de vader van Lawan van het horloge dat jullie voor hem gekocht hebben?

Heb de foto's nog niet gekeken maar dat ga ik zo doen! Leuk allemaal! En nu zorgen dat jullie in Thailand niet naar de dokterspost moeten hoor!

Lieve groetjes aan allemaal,
    Marja