5 februari 2014 - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Roel Veer - WaarBenJij.nu 5 februari 2014 - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Roel Veer - WaarBenJij.nu

5 februari 2014

Door: Roel

Blijf op de hoogte en volg Roel

05 Februari 2014 | Vietnam, Hanoi

Vanmorgen rustig aan terug gereden naar Hanoi.
Vietnam is wel in ontwikkeling ,de infrastructuur is redelijk, echter de wegen zijn soms zo slecht dat je de snelheid moet aanpassen dus duurt het lang voor je in Hanoi bent.
Volgens onze gids Son is de reden dat de boeren moeten worden uitgekocht en slim als ze zijn,verhoogt wachten de prijs.Dat betekent dat de wegen gedeeltelijk wel zijn geasfalteerd maar grote delen niet.
Aangekomen in Hanoi eerst maar even geluncht om daarna een bezoek aan de Literatuur tempel,de eerste universiteit van Vietnam uit 1070, gebouwd in tradionele stijl.Zeer interesant en het was zeer druk.De tempel is opgericht door keizer Ly Thanh Tong ter ere van Confusius en is gewijd aan wetenschap en literatuur ,zaken die tot op heden in hoog aanzien staan.
Het beeld van Confusius wordt min of meer aanbeden door de Vietnamezen,veel school kinderen komen in een soort aanbidding.
Er zijn ook mantels te zien van vroegere Mandarijnen,hoog geplaatsten onder de keizer.
Je kon ook gratis een wens laten kalligrafieën ,stond een enorme rij hiervoor.
Zes jaar naar de oprichting van deze universiteit ,school voor de bloem der natie.Onderwees zonen van de adel de confuciaanse waarden en leidde op tot bestuurders.Bij uitzondering liet de schoolook uitblinkende kinderen van het gewone volk toe.
Na dit bezoek stapten we in een fietstaxi voor een rit door de oude wijken waar iedere straat zijn eigen aanbod heeft,bijvoorbeeld ,alleen zilver of ijzerwaren of leder enz.
Wel apart om te zien.Wij werden bij hotel afgezet om in te checken.Na een opfris beurtje,zijn naar een waterpoppenshow geweest.Was wel apart,poppen die werden bediend door niet zichtbare mensen waarbij alles in het water afspeelde ondersteund door een orkest met zangeressen in de Vietnamese stijl.Voor westerse oren wel wennen.Was leuk om te hebben gezien.Na een Koreaanse maaltijd nog een koffer aangeschaft, speciaal voor onze aankopen. Kunnen dus weer even vooruit.
Morgen half zes op voor onze vlucht naar de keizerlijke stad. Hue .

• 06 Februari 2014 - 08:20

Riet: